تبلیغات
کارگروه قرآنی هم اندیشان مصحف نور - نکات مربوط به ۲ روز اول طرح قرآنی کوثر 16 بامحوریت تفسیرجزء30 (تفسیرنور)

کارگروه قرآنی هم اندیشان مصحف نور
 


روز اول و دوم - سوره مبارکه نبا                    بسم الله الرحمن الرحیم


عَمَّ یَتَسَاءَلُونَ ﴿١﴾ عَنِ النَّبَإِ الْعَظِیمِ ﴿٢﴾
ترجمه: درباره چه چیز از یكدیگر مى ‏پرسند ؟«1» از آن خبر بزرگِ [قیامت كبرى ] «2»
تحلیل: واژه نبأ به معنای خبرمهم وحتمی است كه مراد ازآن طبق آیات،خبربرپاشدن قیامت ورستاخیزاست.(مرضیه رحیم خوانی- دانشگاه فسا)
 
در روایات حضرت علی علیه السلام به عنوان یكی از مصادیق نبأ عظیم معرفی شده اند.(حمید مرتضوی- دانشگاه یزد)

كَلَّا سَیَعْلَمُونَ ﴿٤﴾ ثُمَّ كَلَّا سَیَعْلَمُونَ ﴿٥﴾
ترجمه: نه چنین است [كه مى ‏پندارند] به زودى [به حتمى بودن وقوع آن] آگاه خواهند شد .«4» باز هم نه چنین است [كه مى ‏پندارند] به زودى [به حتمى بودن وقوع آن] آگاه خواهند شد .«5»
تحلیل: در برابر طعنه وكنایه به مقدسات وباورهاى قطعى با قاطعیت باید سخن گفت.(کلا) (فرناز جعفری- دانشگاه فسا)
قیامت دور نیست(حرف سین در سیعلمون رمز نزدیك بودن است) .(سید عبدالرحمن علوی- دانشگاه ولایت)

وَالْجِبَالَ أَوْتَادًا ﴿٧﴾
ترجمه : و كوه‏ها را میخ‏هایى [براى استوارى زمین قرار ندادیم؟ ]
تحلیل: اوتاد جمع وتد به معنای میخ است و تشبیه کوه به میخ ، از معجزات علمی قرآن است. ریشه کوه ها در عمق زمین ، مانع حرکت لایه های زمین و وقوع زلزله های دائمی است.کوه ها همچون میخ ، چند برابر آنچه بیرون اند ، در دل زمین فرو رفته اند. (holool)

إِنَّ یَوْمَ الْفَصْلِ كَانَ مِیقَاتًا ﴿١٧﴾
ترجمه : همانا روز جدایی ، وعده گاه (ما با شما) است.
تحلیلبه پیوندها و روابط دنیوی دلخوش نباشید كه روزی همه چیز گسسته می شود.(یوم الفصل)(اکرم نجفلو- دانشگاه زنجان)

لِلطَّاغِینَ مَآبًا ﴿٢٢﴾
ترجمه : جایگاه بازگشت براى سركشان و طاغیان است .
تحلیل: "مئاب" از "أوب"به معنای قرارگاه و رجوع است و فرجام را ازآن جهت مئاب گویند كه انسان باعمل خودآن را فراهم كرده واكنون به آن بازمیگردد. (نیلوفر نکوئیان- دانشگاه فسا)

إِنَّ جَهَنَّمَ كَانَتْ مِرْصَادًا ﴿٢١﴾ لِلطَّاغِینَ مَآبًا ﴿٢٢﴾
ترجمه : بى ‏تردید دوزخ كمین‏گاه است .«21» جایگاه بازگشت براى سركشان و طاغیان است .«22»
تحلیل مرصاد یعنی كمین گاه وطاغین از طغیان بی اندازه پیش رفتن درمعصیت است.(زاله میرقادری- دانشگاه جهرم)

لَابِثِینَ فِیهَا أَحْقَابًا ﴿٢٣﴾
ترجمه : روزگارى دراز در آن بمانند .
تحلیل: احقاب جمع حقب به معنای مدت طولانی است. در روایات می خوانیم : هر حقب شصت سال و به گفته بعضی هشتاد سال است که هر روز آن مثل هزار سالی است که شما در دنیا می شمارید. (holool)

لَا یَذُوقُونَ فِیهَا بَرْدًا وَلَا شَرَابًا ﴿٢٤﴾ إِلَّا حَمِیمًا وَغَسَّاقًا ﴿٢٥﴾
ترجمه : در آنجا نه [آب] خنكى مى ‏چشند و نه آشامیدنى [باب طبع ] «24» مگر آب جوشان و چركاب و خوناب ه‏اى [از بدن دوزخیان ] «25»
تحلیل: حمیم آب داغ وغساق آب زردیست كه از زخم وچرك وخون خارج میشود و در دوزخ بجای سردی ,گرمی وبجای شراب غساق است. (سمیه فیروزی- فسا)

إِنَّهُمْ كَانُوا لَا یَرْجُونَ حِسَابًا ﴿٢٧﴾ وَكَذَّبُوا بِآیَاتِنَا كِذَّابًا ﴿٢٨﴾
ترجمه اینان بودند كه به [روز] حساب امیدى نداشتند ،«27» و آیات ما را به شدت و با همه وجود انكار مى‏ كردند«28»
تحلیل: انكار قیامت زمینه انكار همه چیز است. (لَا یَرْجُونَ حِسَابًا وَكَذَّبُوا بِآیَاتِنَا كِذَّابًا) (زینب مرشدی)

لَا یَسْمَعُونَ فِیهَا لَغْوًا وَلَا كِذَّابًا ﴿٣٥﴾
ترجمه : در آنجا (بهشت) نه سخن بیهوده‏اى مى ‏شنوند و نه دروغى .
تحلیل: جلساتی كه درآن لغو و دروغ نباشد جلسات بهشتی است(لایسمعون فیهالغواولاكذابا).(زهرا لله گانی - دانشگاه صنعتی شریف)



یَوْمَ یَقُومُ الرُّوحُ وَالْمَلَائِكَةُ صَفًّا ۖ لَا یَتَكَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَٰنُ وَقَالَ صَوَابًا ﴿٣٨﴾
ترجمه : روزى كه روح و فرشتگان در یك صف مى ‏ایستند و سخن نمى ‏گویند مگر كسى كه [خداى] رحمان به او اجازه دهد و سخن حق گوید .
تحلیل: در روایات می خوانیم كه مراد از (الا من اذن له الرحمن وقال صوابا) امامان معصوم هستند كه از جانب خداوند اذن دارند سخن صواب وحق گویند.(حمید بختیاری-دانشگاه زنجان)


إِنَّا أَنْذَرْنَاكُمْ عَذَابًا قَرِیبًا یَوْمَ یَنْظُرُ الْمَرْءُ مَا قَدَّمَتْ یَدَاهُ وَیَقُولُ الْكَافِرُ یَا لَیْتَنِی كُنْتُ تُرَابًا ﴿٤٠﴾
ترجمه : ما شما را از عذابى نزدیك هشدار دادیم ، روزى كه انسان آنچه را [از خیر و شر] پیش فرستاده است با تأمل نظر كند و كافر گوید : اى كاش من خاك بودم [و موجودى مكلّف آفریده نمى ‏شدم تا چنین روز سختى را ببینم ! ]
تحلیل: دلیل غفلت آن است كه مردم،قیامت را دور می پندارند(عذاباقریبا).(اعظم سلیمی- دانشگاه زنجان)





نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 27 تیر 1392 توسط . admin