تبلیغات
کارگروه قرآنی هم اندیشان مصحف نور - تحلیل آیات-فاطمه ابرقویی

کارگروه قرآنی هم اندیشان مصحف نور
 
(سوره بقره/256) لَا إِكْرَاهَ فِی الدِّینِ ۖ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ ۚ فَمَنْ یَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انْفِصَامَ لَهَا ۗ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ ﴿٢٥٦﴾

ترجمه:
در گرایش مردم به دین اجبارى نیست ، زیرا راه درست به خوبى از راه نادرست مشخص شده است . پس هر کس به طاغوت ها کافر شود و به خدا ایمان بیاورد ، قطعاً به استوارترین دستاویز که براى آن گسستن نیست چنگ زده است ، و خدا شنونده گفتار مردم و آگاه از کفر و ایمان آنهاست . ( 256 )

تحلیل آیه:
شأن نزول: مردى از اهل مدینه به نام «ابو حصین» دو پسر داشت برخى از بازرگانانى كه به مدینه كالا وارد مى‏كردند هنگام برخورد با این دو پسر آنان را به عقیده و آیین مسیح دعوت كردند، آنها هم سخت تحت تأثیر قرار گرفتند. «ابو حصین» از این جریان سخت ناراحت شد و به پیامبر صلّى اللّه علیه و آله اطلاع داد و از حضرت خواست كه آنان را به مذهب خود برگرداند و سؤال كرد آیا مى‏تواند آنان را با اجبار به مذهب خویش باز گرداند؟ آیه نازل شد و این حقیقت را بیان داشت كه: «در گرایش به مذهب اجبار و اكراهى نیست». تفسیر: آیة الكرسى در واقع مجموعه‏اى از توحید و صفات جمال و جلال خدا بود كه اساس دین را تشكیل مى‏دهد، و چون در تمام مراحل با دلیل عقل قابل استدلال است و نیازى به اجبار و اكراه نیست در این آیه مى‏فرماید: «در قبول دین هیچ اكراهى نیست (زیرا) راه درست از بیراهه آشكار شده است» (لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ). این آیه پاسخ دندانشكنى است به آنها كه تصور مى‏كنند اسلام در بعضى از موارد جنبه تحمیلى و اجبارى داشته و با زور و شمشیر و قدرت نظامى پیش رفته است. سپس به عنوان یك نتیجه گیرى از جمله گذشته مى‏افزاید: «پس كسى كه به طاغوت (بت و شیطان و انسانهاى طغیانگر) كافر شود و به خدا ایمان آورد، به دستگیره محكمى دست زده است كه گسستن براى آن وجود ندارد (فَمَنْ یَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى‏ لَا انْفِصامَ لَها). برگزیده تفسیر نمونه، ج‏1، ص: 232 و در پایان مى‏فرماید: «خداوند شنوا و داناست» (وَ اللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ). اشاره به این كه مسأله كفر و ایمان چیزى نیست كه با تظاهر انجام گیرد، زیرا خداوند سخنان همه را اعم از آنچه آشكارا مى‏گویند یا در جلسات خصوصى و نهانى، همه را مى‏شنود.

 

 

 





طبقه بندی: نکات قرآنی اعضاء، 
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 28 آبان 1391 توسط . admin